Kap 1 kap 6 kap 7

Inköp och varuhantering

 

Kap 1

 

Övningar

Kan du detta?

 

 

1.      Varför kan det vara bra för en affär att ha ett sortimentsråd?

För att du lär ”känna” dina kunder bättre och deras behov. Av kunderna får du veta om de är nöjda med t ex kvalitetsnivå, prisnivå storlekssorteringar och modegrad.

 

2.      Varför måste inköparna samarbeta runt sortimentet?

 

Butikssäljarna är närmare kunderna än inköparen. Att ha en nära kontakt med säljarna är därför viktigt för dig som inköpare.

 

3.      Hur arbetar inköparen utifrån en budget?

 

Inköparen måste planera för hur mycket den kan handla för så som budgeten säger.

 

4.      Hur används indexsiffror i inköps- och försäljningsarbete?

 

Index är ett jämförelsetal som även kan användas för att se hur många exemplar som sålts av en vara. Har varan sålt exakt lika mycket som året innan, är jämförelsetalet (indextalet) 100. Om varan har sålt sämre än året före är talet under 100. Har varan sålt bättre ligger siffran över 100.

 

5.      Varför är det viktigt för inköparen att veta säljplaneringen?

 

För att inköparen måste veta hur mycket den kan handla in för, alltså så mycket som budgeten visar. Med kunskap om hur inköpsarbete går till ökar dina möjligheter att köpa in rätt varor i rätt tid, till rätt pris och i rätt kvantitet.



Inköp och varuhantering

Kap 6
 Kan du detta? Kap 6

 

1.     Vilka är de största kostnaderna för varulagret?

-     Kapitalkostnaden

-     Hanteringskostnaden

2.      Varför är det bra att ha ett buffertlager?

  – Eftersom det är viktigt att inte stå utan varor, på så vis klarar du en   mindre försening av leveransen eller en oväntad försäljningsökning.

3.      Hur räknar man ut lagerkostnaderna?
          – genomsnittslager * kalkylräntan/100

4.      Förklara vad omsättningshastigheten är?
– Om omsättningshastigheten är 6 så innebär det att lagret byts ut 6 gånger per år. Du köper in varorna 6 gånger och säljer dem också 6 gånger per år. Omsättningshastigheten = Årlig försäljning räknat i inköpspris/genomsnittligt år.

5.      Nämn tre sätt att öka omsättningshastigheten
­­­­­- Leverantören skickar varorna just in time
- inköpen ska vara anpassade till försäljningshastigheten
- Reor

 

I korthet om kap 6

 

Alla handelsföretag strävar efter att få upp omsättningshastigheten (hur fort varorna säljs från det att de har kommit hem) För att förhindra att bli helt utan varor har många butiker ett litet buffertlager. En beställningspunkt visar när det är dags att beställa hem en ny leverans av en vara. Men ett bra datasystem kan företagen få ner sina kostnader för varu – lagerhantering. Några gånger om året inventerar alla företagen sina lager. Då ska alla varor räknas. Både de som finns i butiken, på lagret och i skyltfönstren. När investeringen är gjord kan företaget räkna ut sitt genomsnittslager och hur stort lagervärdet är.


Kan du detta? Kap 7

 

  1. Vilka tre faktorer påverkar prissättningen?
    – Butikens kostnader
    - Kundens vilja att betala
    - konkurrenternas priser
  2. Vad menas med referenspris?
    Referenspris är när två olika butiker har exakt likadan vara fast i helt olika priser, då kanske det finns en tredje butik som vill köpa in samma vara men till vilket pris ska butiken då sälja vara för?
  3. Vilka är de tre största kostnaderna i en butik?
    – Varor

      – Personal
      - Lokal

  1. Vilka två kostnader består varukostnaden av?
    Varukostnaden består av två delar, varans inköpskostnad och hemtagningskostnaderna.
  2.  Nämn tre exemplar på hemtagningskostnader?
    – Pålastning
    - Transportförsäkring
    - Spedition
  3. Vilka två kostnader består de totala kostnaderna av?
    – Beställningskostnad + Hanteringskostnad + Lagringskostnad + Värdeminskningskostnad
  4. Ge exempel på en rörelsekostnad
    Personal, lokal, marknadsföring och låneräntor
  5. Vad ska pålägget räcka till?
    Ett pålägg ska täcka rörelsekostnader och vinst.
  6. Varför är moms ingen kostnad för ett företag?
    Företagen får nämligen tillbaka all inbetald moms av staten. Och på så sätt blir momsen ingen kostnad för företagen.
  7. Vilka tre momssatser finns det?
    – På kläder är det oftast 25 %
    - Varor med lägre skattesatser tillexempel som livsmedel, hotellverksamhet, där brukar det vara 12 %
    - På persontransporter, böcker, och bio är det oftast 6 %
  8. Varför räknas momsen ut med 25 % ibland och 20 % ibland?
    När momsen räknas ut med 25 % så lägger man på 25 %, gäller ju vilken viss vara det är man säljer. Är det livsmedel så säljer man ju varan med 12 % och lägger på dem. Men när man räknar ut momsen med 20 % så drar man av. Man räknar summan på nettokvittot och tar den ggr momspriset.
  9. Vad är en omräkning?
    Det är ett tal som utifrån varukostnaden direkt räknar fram försäljningspriset med moms. Omräkningstalet räknas fram på följande sätt: (1 + pålägg i  % ) * 1,25 (moms) = omräkningstal.

Uppgifter

6:3

A. Räkna ut genomsnittligt lager.

 

3 Jan                                780 980kr

9 mars                                689 600

9 juni                                 850 300

16 okt.                                670 300

 


 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0